14 maart 2018 Martijn

Winkelcentrummanagement opzetten

Sinds 2014 verzorgt StylinQ het management voor een aantal winkelcentra. Keer op keer blijkt het belangrijk om de basis op orde te hebben, om een goed functionerend winkelcentrum te hebben. Hoe pak je dit aan? Afhankelijk van de grootte van een winkelcentrum, is het van belang om een goed bestuur samen te stellen, waarbij het voorop staat dat de leden zich verantwoordelijk voelen voor het winkelgebied. Een voorzitter, penningmeester en secretaris zijn de minimale functies binnen een bestuur. Een goede aanvulling op het bestuur, is de zogenoemde activiteitencommissie, soms ook wel aangeduid als redactieraad.

Hoe pakt StylinQ dit aan. We maken onszelf graag misbaar, om dit te bereiken is er een platform nodig waar alle zaken samenkomen en waar afspraken met leveranciers van diensten aan het bestuur kunnen worden vastgelegd. Hiervoor kan het bestuur gebruikmaken van een CRM-pakket. Zodra deze belangrijke bouwsteen geïmplementeerd is, kan het bestuur stappen maken. In samenwerking met alle winkeliers moet er een kader worden opgesteld voor een passende evenemeten- en activiteitenkalender, het zgn. jaarplan. Deze vormt de basis voor alles dat het winkelgebied nodig heeft en zelf kan uitvoeren.

Wat is er nog meer nodig?
Een goede samenwerking met vastgoedeigenaar en de Gemeente is van cruciaal belang. Mankeert er iets aan het pand, of zijn er werkzaamheden aan de openbare ruimte noodzakelijk, dan is deze samenwerking key. Zorg ervoor dat er periodiek wordt overlegd met beide partijen, bij voorkeur waarbij alle partijen bij elkaar zijn.
Wat ook belangrijk is, is een communicatieplatform voor intern gebruik. met een platform als Chainels kun je nieuws verspreiden als het er is. Dus niet meer een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief, maar nieuws als er nieuws is. Het platform zorgt er ook nog eens voor dat al het personeel kan worden aangesloten om op hun mobiel het nieuws te kunnen volgen.

Marketing
Elk winkelcentrum is gebaat bij de juiste marketing. Uiteraard is het vaststellen van een aantal criteria voor een goed marketingplan cruciaal. Hoe profileert het centrum zich ten opzichte van de doelgroep? Welke tools kunnen het centrum helpen om dichter op de bezoeker te komen? Waar komen de bezoekers vandaan en hoe bewegen ze zich door het winkelgebied? Allerlei vragen waarop soms redelijk eenvoudig antwoord op gegeven kan worden. Het bestuur zal deze kennis ergens vandaan moeten halen, als deze data eenmaal bekend is, kan ze daar heel veel voordeel uit halen.

Winkelcentrummanagement professionaliseren?
bekijk het opzetten van winkelcentrummanagement als het opzetten van een eigen bedrijf. Niet iedereen heeft daar ervaring mee, maar er zijn een aantal partijen die dit voor jouw winkelgebied kunnen realiseren. Zeker als je dit projectmatig aanpakt, kun je binnen een jaar al een solide basis hebben voor een winkelcentrum. StylinQ kan tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden en tarieven de basis leggen voor jouw winkelcentrum. Vaak begint het met een simpel kopje koffie, daar heeft iedereen wel tijd voor, toch?

Tagged: , ,

About the Author

Martijn Martijn Willemse is mede eigenaar van StylinQ. Sinds 2006 actief op het gebied van projectmanagement en marketing. Martijn is conceptdenker en kijkt graag naar kansen. Sinds 2006 diverse bedrijven opgestart en altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging!